Kézcsókom
1. Felvonás
« A Római Szerződés 119. cikkelye alapelvként intézményesíti, hogy a férfiak és a nők egyenlő munkáért egyenlő bérre jogosultak. Bármelyik tagállamban dolgozzon is a munkavállaló, nemétől függetlenül van joga ahhoz, hogy egyenlő értékű munkáért kapjon. Az Európai Unió alapszerződése továbbá szót ejt arról is, hogy a két nemet az egyenlő versenyfeltételek biztosítása mellett egyenlő bánásmód is megilleti. Az egyenlő bánásmód elve garantálja a diszkrimináció tilalmát, vagyis a hátrányos megkülönböztetéstől mentes élethez való jogot. A tagállamoknak tiltani kell a nemek közötti megkülönböztetést a munkavállalással kapcsolatba hozható valamennyi kérdésben. » [1]
A nembeli különbség fogalmi elavultságának és egyidőben elengedhetetlen realitás- strukturáló mivoltának ellentmondó gondolatát veti fel Judith Butler a híres Deconstructing Gender egyik fejezetében. „The End of the Sexual Difference” rámutat arra, hogy e fogalom egy számunkra már adott elemzési keretként van jelen, viszont ha ellene fordulunk, bármiféle módon, eljárásunk csak még inkább megerősíti ezt a tényt: „La différence sexuelle ne hante-t-elle pas, au sens propre, les différenciations originelles ou le destin structurel dont toute signification procede?”[2]. Az Európai Unió a nők és férfiak egyenlőségét elősegítő jogszabályzata is hasonló dinamikára utal: adott a férfi és a nő nembeli különbségéből fakadó társadalmi egyenlőtlenségi vagy pontosabban egyensúlytalansági állapot. Az egyensúlyállapot, amelynek elérése a különbség lenullázását hivatott megvalósítani, az eredeti egyensúlytalansági állapotra utal vissza és a mérleg két oldala csak úgy állítható egy vonalba, ha többletet helyezünk a nő oldalra. Egyidőben megszületik a patriarchális autoritás erejének ambiguitása: az elnyomó erő árnyékában – vagy fordítva – ott lappang a védelmező erő.
Az intézményesített alapelvek (a kép, mint a felszín) margóján fecsegnek a férfi-nő viszonyt meghatározó játékszabályok virtuális intézményének alapelvként működő, a tárgy-alany alapsémát ragozó „mondatszerkezetek”(a kép negatívja, mint a felszín alatti).
Az így született narrációk jellegzetessége, hogy egy állandó szereposztás keretén belül variációknak biztosítsák a tér-idő egységét.
Játszodjuk azt, hogy az egyenlő bánásmód jegyében a hátrányos megkülönböztetéstől mentes élet feltételeit biztosító társadalom színpadán Melinda és Zsolt kollegák, köszönő viszonyban vannak. Melinda kora, kedvenc étele, a tegnapelőtti álma, fogkeféjének színe, illetve lyukas fogainak száma – teljesen elhanyagolható információk.
Ezek hiányában, Melindáról csak annyit tudunk, hogy biológiai neme nő. Zsolt kora, kedvenc étele, a tegnapelőtti álma, fogkeféjének színe, illetve lyukas fogainak száma – teljesen elhanyagolható információk. Ezek hiányában csak annyit tudunk Zsoltról, hogy biológiai neme férfi. Zsolt megtanulta, hogy a nőket előreengedjük. Ajtónál, biciklitúránál, ajtó, lehet az bármilyen, hivatal, állomás, üzlet, színház, mozi, kiállítóterem, iskola, egyetem bejáratának ajtaja, lehet az bármilyen, kivétel a kocsma. Kocsmába, fiam, a férfi teszi be először a lábát, ezt jól jegyezd meg. A miért kérdés, ha elhangzik, az apa, aki talán annak idején maga is feltette, (vagy nem), tekintettel a kérdésben forgó szerepjátékot meghatározó mondatszerkezet komplexitására, a lehetséges válaszopciók halmazának kimerítésére nem vállalkozik. Maradjunk annyiban, hogy a halmaz elemeit képező válaszoknak elengedhetetlenül kell tartalmazniuk azt, hogy az illető „nő”.
Az említett dinamika alapelvének megfelelően feltételezzük, hogy ugyanolyan elengedhetetlen a válaszban a tisztelet fogalma, pontosabban, egyrészt, a másik egyén hátrányos megkülönböztetéstől mentes élethez való jog tiszteletben tartása. Másrészt pedig annak a csodálatnak a kifejezése, mellyel minden férfi tartozik a nőnek, elvégre minden férfi anyja nő. De mindenekelőtt, a magyar értelmező szótár szerint, arról a csodálat-érzésről van szó, amelyet valaki iránt a tulajdonságai, tudása vagy hozzáértése miatt tanúsíthatunk. Ezesetben abban a pillanatban, amikor Zsolt reggel fél kilenc előtt öt perccel összefut Melindával a cég ajtaja előtt, és előreengedi, Melinda tulajdonsága, pontosabban a magyar értelmező szótár szerint megkülönböztető jellemzője (egy személy, tárgyat, dolgot másoktól különbözővé tevő (feltűnő) vonás, mely jellegét, minőségét meghatározza, lényegéhez tartozik) a biológiai neme, ez esetben az, hogy ő nő. Továbbá, feltételezzük, hogy az egyetlen érdem, amely a tiszteletet, a csodálatot kiváltja, és amelyhez Zsoltnak abban a pillanatban, amikor előreengedi, hozzáférése van, az Melindának a hozzáértése a nőiségének, pontosabban biológiai nemének a feltűnő felvállalása.
Butler az egyenlőség kérdését a szabadsággal való összefüggésében is felveti és így fogalmaz: „melyek a keresett szabadságok?”[3]. Mint szabadakarattal rendelkező egyénnek, Melindának számtalan lehetősége van Zsolt gesztusát lereagálni. A legszélsőségesebbtől a legsztereotipikusabbig kiemelnénk egy párat.
- Melinda arca hirtelen megváltozik, elönti a düh és felpofozza Zsoltot.
- Melinda elmosolyodik, megjegyzi, hogy ez nem szükséges, de illedelmesen megköszöni és előre lép.
- Melinda elmosolyodik, megköszöni, és tovább libeg.
- Melinda megáll, és egy illedelmes gesztussal Zsolt, majd az ajtó felé mutat, „nem, kérem, tessék csak”.
- Melinda zavarában megbotlik és beesik az ajtón.
Arról nem értesültünk, hogy Melinda végül melyik szabadsággal élt.
2. Felvonás
« Az Európai Bíróság döntése szerint a pozitív intézkedések csak külső megjelenésükben diszkriminálnak, a valóságban a fennálló diszkrimináció, a társadalmi életben létező esélyegyenlőtlenség ellen hatnak. Így olyan lépéseket tesz lehetővé, amelyek különleges előnyt biztosítanak a nőknek annak érdekében, hogy javítsák munkaerőpiaci versenyképességüket, és a férfiakkal egyenlő eséllyel építhessék karrierjüket. »
Melinda a 2000-es évek elején került a céghez. Annak idején egyedülálló volt, 28 éves, pár év szakmai tapasztalattal a háta mögött. Az interjún rövid, de nem miniszoknyát viselt, fehér, bő, virágmintás inget, mellének vonala diszkréten pislákolt ki az ing gyűrődései mögül. Vele szemben ült Krisztina, a HR-es és Gáspár, az osztályvezető. Krisztina volt az, aki a családi állapota iránt érdeklődött. Melinda határozottan válaszolt a kérdésekre, igen, egyedülálló, nem, nem, a gyerekvállalás még messze áll tőle. Krisztina azonban eszébe juttatta, hogy a biológiai óra szerint talán nem is annyira messze, pontosabban, hogy talán foglalkoznia kéne a kérdéssel. Melinda enyhén elpirult, de határozottan összefoglalta értékrendjének alappontjait, miszerint gyereket egy jól megalapozott biztonsági és érzelmi környezetbe érdemes vállalni. A szülői felelősségérzet tehát már adott kell legyen a gyerekvállalás előtt. Itt azonban ismét egy váratlan kérdést szögeztek neki, mely az önmegvalósítás és az önfeláldozás alapkonfliktusát feszegeti. Nem, nem, ez nem azt jelenti, hogy ő a meg nem született gyerekért építi a karrierjét, hanem valójában úgy véli, ez az a terület, ahol szakmai képességeinek teljes potenciálját kibontakoztathatja, és ezáltal az önmegvalósítási folyamatnak teljes mértékben át tudja adni magát. Krisztina Gáspárnak jegyzetelt.
3. Felvonás
« A kvóták tekintetében megállapítást nyert, hogy amennyiben alkalmazásuk nem jelent automatikus előnyben részesítést – tehát szükség esetére “kiskaput” hagy az egyéni eseteknek, az eseti döntés igazságosságát garantálva -, a kvótaszabályozás nem tekinthető az európai jogba ütközőnek. »
A 2000-es évek elején a Prisma programozó cégnél 12 nő dolgozott és 7 férfi. A cég alapelvként alkalmazza a nő és férfi egyenlőséget, viszont nem zárja ki a termelési hatékonyság biztosítására irányuló belső, külön bejáratú kvótaszabályozás alkalmazását, és különböző szociológiai illetve pszichológiai kutatásokra hivatkozva, fenntartja a jogot, hogy a pozitív csapatszellem kialakításában szem előtt tartsa a nő és férfi alkalmazottak arányát.
4. Felvonás
„A pozitív diszkrimináció legtipikusabb formái közé tartozik az az eset, mikor egy adott munkahelyre jelentkező, azonos képességű nő és férfi közül a nemek közötti egyenlő részvételre hivatkozással – anélkül, hogy egyéb körülmény másként indokolná – az előbbit veszik föl. Mindez természetesen addig tekinthető megfelelő döntésnek, amíg a nemek aránya egy adott munkahelyen nem egyenlő, hiszen ezt követően a hölgyek ily formában való előnyben részesítése már a férfiakkal szemben lenne hátrányos megkülönböztetés.”
Jelen pillanatban a Prisma programozó cégnél 32 nő és 22 férfi dolgozik. A 32 nő és férfi egyenlő értékű munkáért egyenlő értékű bért kap.
A kvóták tekintetében az idén március 8-ra minden alkalmazott egy, egyenlően piros szál rózsát kap ajándékba, az egyenlő bánásmód alapelvének megfelelően. Ez esetben a cég egy olyan egyensúlypróbára vállalkozik, amelyben úgy férfi, mint nő, együtt emlékezhet – feltételezve, hogy március 8 egy megemlékezés azokról az első törekvésekről, amelyek az évezredes egyensúlytalansági állapottól való elrugaszkodás lehetőségét megteremtették. Ez az elrugaszkodás viszont a nembeli különbség meghaladását jelentené, amellyel megszűnne a struktúra, a kvótaszabályozás, az egyenlő bánásmód, a rózsa, és talán a férfi és a nő mint kérdés.
[1] http://www.cons.hu/index.php?menu=cikk&id=285
[2] Judith Butler, Defaire le genre, Editions Amsterdam, Paris, 2OO6, Maxime Cerville ford., 2O4 old.
[3] Butler, 2O1 old., saját fordítás: „Quelles sont les libertees recherchees?”