SZEKSZ
SZELLEMI ELMÉLYÜLÉSRE KÉSZTETŐ SZÖVEGEK
S a ne tapsolj hazám, az hol marad? – a politikai közösség színházi reprezentációja (2. rész)
2. Az alárendelt és a szuverén A Katona József Színház Az olaszliszkai c. előadása egy október végi napon, Budapesten Az előző részben írtam arról, hogy az Újvidéki Színház Bánk bánja…
Ez a ti bűnötök!
S a ne tapsolj hazám, az hol marad? – a politikai közösség színházi reprezentációja
Az elmúlt fél évben három olyan előadást láttam, (Bánk bán, Az olaszliszkai, Graf Öderland / Wir sind das Volk) amelyek valamilyen módon reflektáltak arra a felvetésre, hogy mit is kezdjen…
Esti a napos oldalon: Kosztolányi–Karácsony kétkezes (2. rész)
Faragott nyelv, írott élet Az elemzés második fontos fókuszpontja, a két kulcsfigura párhuzamos vizsgálata, emblematikus napszakukat figyelembe véve meglehetősen paradox vállalkozásnak tűnik. Ugyanakkor arra az Esti Kornél kapcsán nagy valószínűséggel…
Esti a napos oldalon: Kosztolányi–Karácsony kétkezes
Bevezetés „A: Mióta veri Kornél a sorsüldözött özvegyeket? B: Kornél nem veri, és soha nem is verte a sorsüldözött özvegyeket.” (Tátrai Szilárd, Bevezetés a pragmatikába)[1] Esti Kornélból nyelvészeti példa lett.…
Egy jezsuita „szakkönyv” arról, ami van
„Észreveszem azt, ami érint, meg tudom hallani azt, ami nekem szól, kiteszem magam annak, ami megborzongat, ami arra késztet, hogy felocsúdjak abból a kényelmes megszokottságból, amellyel a másikhoz való viszonyulásomat…
bell hooks: Feminista politika
Hol tartunk ma? Egyszerűen fogalmazva: a feminizmus egy olyan mozgalom, amely azért jött létre, hogy véget vessen a szexizmusnak, a szexista kizsákmányolásnak és elnyomásnak. Több mint tíz évvel ezelőtt egy…
Mi, menekültek
Történetek a mi utcánkból – 3. rész
Tar Sándor prózapoétikája a realizmuson túl A természetestől a természeti felé Az utca teljes mértékben kompakt és világszerű tere nem nélkülözi az egyetemes perspektívát sem. Tele van mágikus eseményekkel,…