A nagyváros visszafoglalása – Antiszimfónia

Pár napja jelent meg portálunkon a SZEMBESZÉD új adása, melyben Székely Örs és Borbély András a neoliberális városrendezés kérdéseiről beszélgetnek. A Filmszem rovatban most egy ehhez a beszélgetéshez kapcsolódó munkát publikálunk: G. Horváth Mihály A nagyváros visszafoglalása – Antiszimfónia című, Moholy-Nagy László által inspirált filmvázát az alkotó bevezetőjével közöljük.

A városszimfónia műfajának egyik első úttörője A nagyváros dinamikája (Moholy-Nagy László, 1924 és 1925) c. filmváz volt. Az eredetileg megrendezésre szánt szcenáriót Moholy-Nagy végül soha nem exponálta celluloidszalagra, mai napig ismert formáiban csupán egy megvalósulatlan mozgókép terveiként maradtak ránk a dokumentumok. A változatokból kinövő filmváz műfaja így két médium között, egy virtuális esztétikai térben működik, lévén, hogy a mozgókép esszenciáját alkotó apparátus kizárólagosan médiumidegen tipográfiai nyomok potencialitásában létezik. Ez azt jelenti, hogy olyan filmekről van szó, amelyek intencionálisan mozgóképnek készültek, de egy filmszalag projektált felvételei helyett szövegfragmentumok és vázlatos illusztrációk statikus utasításain keresztül, a befogadó képzeletére támaszkodva válnak belső mentális képek dinamikus egymásutániságává.

A nagyváros visszafoglalása – Antiszimfónia (G. Horváth Mihály, 2022) c. film Moholy-Nagy első tervére épít azzal a céllal, hogy a filmváz médiumközöttiségét felhasználva próbáljon meg koherens kulturális javaslatot tenni olyan történeti- és esztétikai problémákra, mint a filmművészet halála, a gazdasági struktúrák által kolonializált várostapasztalat, és az elképzelhető politikai felosztása.

A filmváz technikai megvalósításáért köszönet Raduly Sándornak, a 2023-ban megjelenő The Garden of Stars rendezőjének, és a Sapientia EMTE Filmtudomány Mesterképzés hallgatójának.


A nagyváros visszafoglalása – Antiszimfónia

 


A KULTURÁLIS ÉS INNOVÁCIÓS MINISZTÉRIUM ÚNKP-22-1-I-PTE-1501 KÓDSZÁMÚ ÚJ NEMZETI KIVÁLÓSÁG PROGRAMJÁNAK A NEMZETI KUTATÁSI, FEJLESZTÉSI ÉS INNOVÁCIÓS ALAPBÓL FINANSZÍROZOTT SZAKMAI TÁMOGATÁSÁVAL KÉSZÜLT.

Megosztás
Avatar photo
G. Horváth Mihály

Se disant cinéaste. Jelenleg lineáris filmszerkesztéssel és kiterjesztett vetítéstechnikával kísérletezik. A lettrizmus-szituacionizmus elkötelezett kutatója.

Cikkek: 1